Ahad, 17 Oktober 2010

Keberkatan Habib Abdullah Alwi Al-Haddad

Keberkatan itu lebih penting..

Disuatu saat seorang peguam/penulis di zaman Al-Habib Abdullah Alwi Al-Haddad, beliau telah menzalimi orang lain dan menzalimi dirinya. Dia tidak berlaku adil terhadap pekerjaan yang dilaksanakan.

Disaat itu juga dia menulis dengan amat banyak sehinggakan membuatkan 3 jarinya sakit umpama melecur, akibat perkara itu beliau cuba mencari penawar dan mungkin sekiranya dia duduk bersama Al-Habib Abdullah Alwi Al-Haddad jarinyadapat disembuhkan. Beliau mengadukan akan hal yang dialami itu kepada Al-Habib Abdullah Alwi Al-Haddad.

"Sesungguhnya aku tidak mampu untuk memulihkan tangan kamu." Kata Habib Abdullah Alwi al Haddad

"Engkau tidak memberi apa kebaikan pada aku, lebih baik aku pergi mencari penawar yang lain." Kata Lelaki itu

Pulanglah lelaki itu kerumah, ketika sedang tidur dia bermimpi dimatikan oleh Allah. Dia dimandikan, dikafankan, disolatkan sehingga di masukkan kedalam liang lahad maka detik-detik waktu untuk menghadapi 2 Malaikat yang pernah dijanjikan oleh Allah semakin hampir.

Ketika menghadapi 2 malaikat iaitu Munkar dan Nakir, lelaki itu ditanya dan pertanyaan itu tidak mampu dijawab olehnya. Kedua-dua malaikat ini bertugas menyeksa dan mengemukakan soalan-soalan kepada orang yang telah meninggal dunia di dalam kubur. Tidak ada seorang pun yang dapat melepaskan dirinya daripada kedua-dua malaikat ini walaupun di mana pun mereka mati.

Ketika penyeksaan bermula, kedua malaikat ini didatangi oleh satu lembaga yang bercahaya keadaannya, dan meminta supaya dihentikan penyeksaan terhadap lelaki ini.

"Apa alasan engkau untuk menghalangi dia dari diseksa??" Malaikat bertanya,

"Dia pernah bersamaku ketika hidupnya." kata lembaga itu

Terlepaslah lelaki itu dari diseksaan oleh dua malaikat Munkar dan Nakir.

Lalu lembaga tadi berpalingkan wajahnya ke arah lelaki itu, terkejutlah dia hingga membuatkan tersedar dari mimpi, bahawa lembaga itu adalah Al-Habib Abdullah Alwi Al-Haddad.

Pada saat itu jugalah dia menangis dan tidak menyangka bahawa orang yang dikatakan tidak ada manfaat kepadanya menolong ketika berhadapan dua malaikat yang amat mengerunkan.

Sewaktu berada dimasjid,beliau ditarik tangannya oleh Habib Abdullah Alwi Al-Haddad.

Sedangkan Habib Abdullah Alwi Al-Haddad adalah seorang yang buta matanya.

Lelaki itu berasa pelik.

"Masakan dia boleh melihat aku", fikir lelaki itu

Berkatalah Habib Abdullah Alwi Al-Haddad, "Sesungguhnya mimpimu malam tadi adalah benar, mungkin didunia ini aku tidak bermanfaat buat kamu, tapi aku mampu memberi manfaat pada kamu dialam baqa'."

Menangislah lelaki itu dihadapan Al-Habib Abdullah Alwi Al-Haddad dan meminta maaf atas apa yang dikatakan tempoh hari


yang diriwayatkan oleh Al-Habib Umar bin Hafiz


Habib Abdullah Al Haddad dimata Para Ulama

Al-Arifbillah Quthbil Anfas Al-Imam Habib Umar bin Abdurrohman Al-Athos ra. mengatakan, “Al-Habib Abdullah Al-Haddad ibarat pakaian yang dilipat dan baru dibuka di zaman ini, sebab beliau termasuk orang terdahulu, hanya saja ditunda kehidupan beliau demi kebahagiaan umat di zaman ini (abad 12 H)”.

Seorang guru Masjidil Haram dan Nabawi, Syaikh Syihab Ahmad al-Tanbakati ra. berkata, “Aku dulu sangat ber-ta’alluq (bergantung) kepada Sayyidi Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani. Kadang-kadang dia nampak di hadapan mataku. Akan tetapi setelah aku berintima’ (kearah) kepada Al-Habib Abdullah Al-Haddad, maka aku tidak lagi melihatnya. Kejadian ini aku sampaikan kepada Al-Habib Abdullah Al-Haddad. Beliau berkata,Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani di sisi kami bagaikan ayah. Bila yang satu ghaib (tidak terlihat), maka akan diganti dengan yang lainnya. Allah lebih mengetahui. Maka semenjak itu aku berta’alluq kepadanya.”



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

test

test